Napisane przez: adam | 01/09/2010

Morze Adriatyckie (14 dni)


Z : Sukosan do Sukosan (22.08.2008 – 05.09.2009)
Wypływane godziny : 110 (340Mm)
Odwiedzone porty : Tribunj, Rogoznica, Primosten, Trogir, Milna, Hvar, Palmizana, Vis, Sibenik, Skardin, Jezera, Piskera, Biograd
Jacht : s/y Danica (SAS 39) z oferty ASTA Jachting

Rejs w Chorwacji to niesamowite doświadczenie i wspaniałe przeżycie szczególnie dla mnie, ponieważ żeglarstwo kojarzyło mi się głównie z zimnym wiatrem, zimną wodą i mokrym tyłkiem. Tutaj przyszedł czas na pewną miłą odmianę. Słońce, ciepły umiarkowany wiatr, długie niepowodujące sensacji żołądkowych fale i wspaniały klimat sprawiły że polubiłem to miejsce. Nie można tego jednak w żaden sposób porównać do żeglowania na Bałtyku. Nie oznacza to bynajmniej że nasze morze jest gorsze po prostu są to zupełnie inne akweny na które płynie się z innym nastawieniem. Adriatyk – wypoczynek w słońcu, kąpiele w ciepłej wodzie, średniowieczne zabytki no i oczywiście chorwackie wino wipijane hektolitrami, Bałtyk – prawdziwie żeglarska przygoda, z silnym wiatrem i deszczem w tle.

Rejs rozpoczęliśmy w Sukosanie największej w Dalmacji marinie. Miejsce to było naprawdę imponujące – 1200 stanowisk dla jachtów..coś niesamowitego. Łódkę odebraliśmy dopiero o 1700 w związku z tym prawie 10 godzin czekaliśmy na bagażach co było dość przykre zważywszy na panujące na miejscu temperatury🙂 Sytuacja taka jednak jest zupełnie normalna. Jacht zdawany jest przez poprzednią załogę około 1000 i do 1700 trwa jego sprzątanie i mycie. To naprawdę bardzo fajne dostać czysty wysprzątany jacht bez syfu w kambuzie i klejących się garnków a do tego zatankowany do pełna z naładowanymi akumulatorami. Pod tym względem Chorwacji naprawdę się starają. Każdą nawet najmniejszą usterkę którą zgłosimy zostanie z miejsca naprawiona tak że dostaniemy jacht sprawny i gotowy do żeglugi..gdyby tylko u nas w Polsce tak było.

Ceny w Chorwacji są wysokie i nie ma co liczyć na to że znajdziemy gdzieś tani sklep. Najlepiej zaopatrywać się w supermarketach Komzum. Ponadto aby uciąć trochę z kosztów naszej wyprawy należy wyposażyć się w zapasy śniadaniowo- kolacyjne już na miejscu w Polsce i zabrać je w torbę podróżną. Dobrym pomysłem jest zabranie jedzenia które potencjalnie może się popsuć w lodówkę turystyczną (a na miejscu przełożyć je do lodówki na jachcie kiedy tylko będzie to możliwe). Obiady warto jednak robić na miejscu z kupionych produktów i nie ciągnąć z sobą słoików z pulpetami🙂 Chociaż na pierwszy posiłek jako danie rezerwowe można je zabrać. Przy dobrze zrobionych zakupach praktycznie przez 3/4 wyjazdu ( a nawet i dłużej ) można nie kupować żadnych dodatkowych produktów na śniadanie oprócz tego co oczywiście szybko się kończy (chleb,masło,warzywa).

Żegluga i nawigacja w rejonie nie jest specjalnie trudna. Nasz jacht wyposażony był w chartplotter z C-Map oraz w komplet aktualnym map wybrzeża Chorwacji do ściągnięcia u mnie w kategorii locja. Na uwagę zasługuje także doskonale przygotowana locja wybrzeża chorwackiego w formie mapy z porobionymi odnośnikami i z najistotniejszymi informacjami o kotwicowiskach i marinach. Uważam to za bardzo fajny i przydatny patent który oszczędza dużo czasu chociaż niema tam tak szczegółowych informacji jak w tradycyjnym podręczniku. Warto przed rejsem wyposażyć się w książkę „Wybrzeże Chorwacji dla żeglarzy” wydawnictwa Almapress. Codziennie podczas opłacania postoju zaopatrujcie się w prognozę pogody. Bez problemu w każdej marinie można dostać ksero aktualnej pogody z mapką baryczną i z prognozą trzydniową. Słuchać pogody warto także w radiu (podobnie jak w innych lokalizacjach zapowiadana jest na kanale 16 na VHFce).

Z miejsc w których byliśmy (bo oczywiście nie sposób w dwa tygodnie zobaczyć wszystko czym może zachwycić nas Chorwacja) szczególnie polecam Skardin koło Sibenika. Jest to punkt wypadowy do wodospadów Krka – z mariny żeglarzy zabiera bezpłatny stateczek do parku narodowego, wstęp płatny 70 kn (ulgowy bilet wstępu ), ale naprawdę warto. Podczas rejsu trzeba też popłynąć do Trogiru – to chyba jedno z piękniejszych miejsc w Chorwacji. Polecam także Hvar (piękne miasto i piękny widok z góry z fortu na port i kotwicowisko). Ciekawym miejscem jest także Park Narodowy Kornati jednak aby docenić jego piękno należy wdrapać się na jedną z górek na wyspach :)Jest bardzo dużo innych pięknych miejsc, zabytkowych miasteczek, cichych zatoczek właściwie gdzie nie przypłyniecie będziecie mile zaskoczeni choć po jakimś czasie wszystko będzie wydawało się być podobne🙂 Co do samych marin to są one bardzo drogie. Postój średnio kosztuje od 380 do 480 kn czyli około 230 zł do nawet 280 zł za dobę. W cenie mamy jednak dużo bo prysznice bez ograniczeń, prąd i wodę na kei. W marinach co nas osobiście bardzo dotknęło istnieje cisza nocna od 22.00 do 6.00😦 Naprawdę ciężko wieczorem poszantować nie narażając się na wymianę zdań z obsługą mariny.

Podsumowując : był to wspaniały rejs ze wspaniałymi ludźmi we wspaniałym regionie Świata🙂 Nie pozostaje mi nic innego jak zachęcić wszystkich do odwiedzenia tego akwenu. Jeżeli ktoś dużo pływał już po Bałtyku i innych zimnych morzach tutaj poczuje się poprostu jakby umarł i trafił do raju dla żeglarzy. Adriatyk ma też tą dużą przewagę nad Bałtykiem że jest to mało wymagający akwen – można tu bez problemu zabrać osoby które nie miały jeszcze kontaktu z morzem aby pokazać im ciekawą formę spędzania czasu jaką jest żeglarstwo. Jeżeli nie będzie bardzo silnie wiało to o chorobie morskiej można także zapomnieć ponieważ fala na Adriatyku jest zdecydowanie dłuższa i mniej muli niż na naszym morzu.

Wiem jedno że za rok też wybieram się w tamte strony…ale być może pora tym razem odwiedzić północ?..Hmm może rejs do Wenecji?


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie

%d bloggers like this: